Brzo čitanje

Piše: Matija Grgat

 

Literatura koja se bavi ovim fenomenima, autori koji promiču takve tehnike pripadaju svjetonazoru pokreta New age.

Srž ovoga učenja potpuno je suprotan Kristovu nauku i primjeru, te ono što nudi, neprimjereno je kršćanskom odgoju.

Zadnjih nekoliko godina i na ovim našim prostorima nude se (sku­pi) tečajevi brzoga čitanja i ubr­zanoga učenja. Njihovi polaznici veći­nom opisuju ta iskustva kao doživljaj potpunoga preokreta u svom životu, kao novi pogled na sebe, svoje (neo­graničene!) umne mogućnosti i svijet općenito. Neki govore o tome kao o du­hovnoj obnovi, o neobičnom iskustvu gubljenja osjećaja za vrijeme i prostor, o intenzivnom proživljavanju onoga o čemu knjiga piše, tj. o gubljenju grani­ce između vlastitoga identiteta i likova, situacija, o čitanju nevjerojatnoga broja stranica knjige u nevjerojatno malo vremena. Pritom ne mogu objasniti kako se to što znaju našlo u njihovoj glavi. Službeno im se kaže: To vaša podsvijest čini za vas! Poneki, nezadovoljni, tvrde da nisu profitirali; naprotiv, izgubili su vrijeme i novac. Rijetki u tehnikama meditativnoga opuštanja uz posebnu glazbu, fokusiranje (koje nije isto što i obična koncentracija), fotokopiranje prepoznaju oblik istočnjačke meditaci­je, seansu, hipnozu te malobrojni uvide da im se pod znanstvenom etiketom prodaje istočnjačka filozofija i duho­vnost, obučeni u ruho zapadnjačke zna­nosti i pseudoznanosti. A radi se upravo o tome. Alfa stanje u koje se polaznike dovodi jest stanje transa, smanjene du­hovne budnosti i kritičnosti, stoga pogodno za manipulaciju.

Literatura koja se bavi ovim feno­menima, autori koji promiču takve te­hnike pripadaju svjetonazoru pokreta New age. Primjerice, knjiga Revolucija u učenju (autori Dryden - Vos, Educa, 2001.) proizlazi iz takvoga svjetonazo­ra. Utemeljena je na američkoj verziji popularne (humanističke) psihologije s naglaskom na znanju i informacija­ma kao ključu sreće i garanciji uspješne budućnosti što počivaju na ljudskim potencijalima. (O ovoj psihologiji i raz­mjerima njezina negativnoga utjecaja na mlađe američke generacije više se može pročitati u knjizi P. C. Vitza, Psihologija kao religija, Verbum, 2003.). Ako čovjek studiozno pročita knjigu Revolucija u učenju, zaključit će da su tehnike takvo­ga učenja razboritim ljudima u najma­nju ruku upitne, a nama kršćanima po­tpuno neprihvatljive. Zašto?

1. Njih promiču autori koji su svi re­dom eksperimentirali s jogom, hipno­zom i tehnikama opuštanja, za koje neki uporno žele dokazati da su znanstvene tehnike, iako one to nisu - sve potječu iz područja nekršćanskih duhovnosti, a ti autori su ih ugradili u navedene me­tode. (Upravo onako kako to predviđa W. Keller u knjizi Parapsihološki feno­meni: otkrivanje čovjekovih tajanstvenih moći, Prosvjeta, Zagreb, 1982.).

2.  Nema znanstvene potvrde tih tehnika. Sve se bazira na vjerovanju i uvjerenju: Mnogi istraživači vjeruju kako se najveći dio informacija najbolje uči podsvjesno... Aktivnost moždanih valova koji nas najbolje povezuju s podsvjesnim dijelom uma predstavljaju alfa valovi... To je moždani val koji je karakterističan za opuštenost i meditaciju, za stanje uma tijekom kojega sanjarite, puštate svoju maštu da poleti. Tisuće ljudi to čini svakodnevno meditacijom, vježbama opuštanja, a osobito dubokim disanjem. Međutim, sve je više nastavnika uvjereno kako se isti rezultati mogu postići nekim vrstama glazbe... vaš mozak najdjelotvornije funkcionira kad tonete u san... Mnogi istraživači vjeruju kako mozak u ovom stanju sređuje nove informacije i pohranjuje ih u odgovarajuće banke pamćenja... To vjerojatno objašnjava i zašto sanjate: kako bi sredila nove informacije, vaša podsvijest "poziva" vaša stara sjećanja... Mi također vjerujemo kako svatko od nas raspolaže s mnogo različitih "središta inteligencije" u svom mozgu (str. 169-171).

3.  U samoj knjizi navodi se primjer Djevojačke srednje škole Beverley Hills u Sydneyu, u Australiji, gdje je vlada zaustavila mnoge od tih metoda, a što autori očito ne odobravaju.

U toj su školi početkom 90-ih godina prošloga stoljeća uveli ubrzani tečaj koji je trogodišnju nastavu iz francuskog uspje­šno sažeo na osam tjedana. Tečaj kojeg je škola izabrala proizveo je engleski Acce­lerated Learning System i to uglavnom za samostalno učenje. Uz njega dolazi kom­plet za nastavnike za uporabu u razredu. Kada je ekipa australske TV Channel 7 posjetila sat francuskog u Beverley Hillsu, zatekli su kako učenici upravo rade ono što je opisao Charles Schmid: zapo­činju s vježbama opuštanja, pročišćavaju svoje umove za nastavu koja slijedi, uče prolazeći kroz aktivne i pasivne koncerte, reaktiviraju naučeno kroz igre i glumu što snimaju na videokasete. Channel 7 je to sažeo ovako: To je eksperiment koji bi australski sustav obrazovanja mogao okrenuti "naglavačke". Na žalost, supar­nički je Channel Nine Network kasnije snimio još jednu emisiju o tom ekspe­rimentu u kojoj se vrlo kritički osvrnuo na "ubrzano učenje" te je vlada Novog južnog Wallesa reagirala zaustavljajući mnoge od tih novih metoda (str. 331).

4. Interesantne su i rečenice vezane uz primjer učenika jedne škole u ame­ričkoj siromašnoj čikaškoj četvrti, gdje žive uglavnom stanovnici afričko-američkoga podrijetla, a u kojoj se poučavanje temelji na načelima i pristupima ubrzanoga učenja. Ravnatelj komentira ono što je čuo od učenika na igralištu: "Oni svojim prijateljima s uzbuđenjem govore: Mi koristimo ubrzano učenje. Uz pomoć kompjutorske tehnologi­je postat ćemo najsofisticiranija škola u gradu. Mi u našoj školi imamo TAI CHI" (str. 329).

Tai chi je taoistički sustav meditaci­je u pokretu, s mističnim elementima u okviru kojeg se proširuje mentalna svi­jest i također uči brzo čitanje. CHI je isto što i vitalna, životna sila ili energija. Znanost je ne poznaje i ne registrira, jer životna sila jest duhovna stvarnost.

Tu životnu silu, energiju u alternati­vnim, newageovskim krugovima pove­zuju s nazivima koji označuju upravo takvu stvarnost i poistovjećuju je s bo­žanskim: u Indiji - prana, u Kini - chi, u Japanu - ki. Ta "sveta energija", po isto­čnjačkim i ezoterijskim učenjima i vje­rovanjima, prožima cijeli svemir i čovjek joj se može otvoriti kako bi se njome na­punio i manipulirao njome. Mi kršćani znamo da se Božja sila zove Duh Sveti i da "puše gdje hoće", te da ovakve "sve­te energije" nisu od Trojedinog Boga. Znamo i to da je zapovijed našega Boga - ljubav, a ne traganje za moćima.

Uz bugarskoga parapsihologa Georgija Lozanova, jedan je od najpoznatijih promicatelja brzoga čitanja i mental­nih mapa Britanac Toni Buzan. Autor je niza knjiga prevedenih na hrvatski jezik: Moć kreativne inteligencije, Moć duhovne inteligencije, Snaga uma, Savr­šeno pamćenje, Brzo čitanje, Mentalne mape za klince, Kako izrađivati mental­ne mape, Biti genijalac...

Evo koje su temeljne oznake knjige Mentalne mape za klince. (Mentalne mape su sastavni dio i brzoga čitanja).

Od početka se u njoj inzistira na ter­minima čarobna formula, tajna metoda, čarobno oruđe, čudesan mozak, čudesan potencijal mozga, moćno oruđe, moć uma. Slijedi cilj kojem se smjera: Men­talne su mape već pomogle milijunima učenika diljem svijeta da dobiju bolje ocjene uz manje rada (str. VIII). Za­vršava sljedećim rečenicama: Čestitam! Ti znaš tajnu formulu koja ti može dati prednost pred ostalima - znaš izrađiva­ti mentalne mape. Mentalne mape koje si naučio/naučila koristiti su moćno oru­đe poput čarobnog štapića. Mentalne mape će biti tvoji prijatelji zauvijek i po­moći će ti, kao što sad već znaš, da bolje pamtiš, rješavaš probleme, koncentriraš se, pobijediš stres, zadiviš svoje učitelje, ostvaruješ izvrsne rezultate na ispitima i impresioniraš prijatelje. Znaš kako bri­ljantne mentalne mape (i ti) mogu biti... Sad posjeduješ tajnu formulu koja će ti osigurati prednost u svakoj situaci­ji. Ako u rukavu imaš mentalnu mapu, možeš do maksimuma iskoristiti moć svojega uma i dobivati ocjene - i život - kakve zaslužuješ (str. 117).

Potom se dijete upućuje na web adresu na kojoj o tome može učiti više.

Dostatne su samo navedene rečenice, posebno istaknute riječi, da bi se vidjelo kako je srž ovoga potpuno suprotna Kri­stovu nauku i primjeru i da je ono što nudi neprimjereno kršćanskom odgoju. U knjizi Moć duhovne inteligencije, u kojoj krivotvori navode iz Biblije, autor svjedoči na kojim se izvorima napajao: "Moj prvi susret s meditacijom dogodio se u vrijeme kad sam počeo proučavati jogu i duboko ponirati u razmišljanja o različitim dijelovima svog tijela. Iskuša­vao sam i brojne različite oblike medita­cije zen-budizma, u kojima je osnovno mantranje... također sam naučio tehnike duboka opuštanja i samohipnoze. To je iz temelja promijenilo moj život, omogućilo mi da istodobno 'vidim' različite razine svoje svijesti i nevjerojatnom sna­gom upravljam svojom voljom i namje­rom." Kršćaninu dosta.

(Preuzeto: Crkva na kamenu, Listopad 2009., br. 10, str. 26-27).

 

Najave

Župni list "Majka"

list 151

Pastoralne aktivnosti

Plakat MBL 2015

Akcija Caritasa "5 za 1"

caritas

Dovršetak izgradnje crkve

 

Tko je online

Trenutno aktivnih Gostiju: 16 

Broj posjetitelja

DanasDanas660
Ovaj mjesecOvaj mjesec15214
SveukupnoSveukupno1210130
, Powered by Joomla! and designed by SiteGround web hosting